Wiele statystyk wskazuje na to, że z każdym rokiem rośnie w Polsce liczba firm, które korzystają z terminali do kart płatniczych. Wiadomo jednak, iż przed nami jeszcze długa droga, zanim osiągniemy wysoki poziom znaczenia obrotu bezgotówkowego, jaki panuje w krajach wysokorozwiniętych. Do zmiany na lepsze na pewno może się przyczynić program wsparcia dla przedsiębiorców, który został uruchomiony na początku 2018 roku.
Kto nadzoruje tę inicjatywę?
W największym uproszczeniu można napisać, że program Polska Bezgotówkowa powstał po to, żeby promować rozwój płatności elektronicznych w naszym kraju. Wspomniana akcja jest nadzorowana przez fundację o takiej samej nazwie, zaś przy jej uruchomieniu brały udział ważne instytucje i organizacje, m.in. Związek Banków Polskich, Ministerstwo Technologii i Przedsiębiorczości oraz agenci rozliczeniowi (firmy wynajmujące terminale do kart). Program wsparcia dla podatników został uruchomiony na początku 2018 roku i od tamtego czasu już wiele działalności gospodarczych zdecydowało się na to, żeby do niego przystąpić. Trzeba jednak pamiętać o tym, że uczestnictwo w Polsce Bezgotówkowej jest możliwe po spełnieniu kilku warunków.
Zasady uczestnictwa w akcji
Jakie warunki musi spełnić przedsiębiorca, aby móc przystąpić do programu Polska Bezgotówkowa? Po pierwsze, uczestnikami mogą zostać podatnicy, którzy przez ostatnich 12 miesięcy nie przyjmowali płatności elektronicznych (tzn. nie posiadali jeszcze terminali płatniczych). Po drugie, firma może prowadzić maksymalnie 5 punktów usługowych bądź handlowych. Po trzecie, przedsiębiorca musi się zobowiązać do tego, że oznakuje swoje placówki naklejkami z logo danej organizacji płatniczej oraz programu Polska Bezgotówkowa. Wszystkie szczegółowe kryteria można sprawdzić na stronie internetowej tej akcji. Warto jednak podkreślić, że wzięcie udziału w programie wsparcia jest całkowicie bezpłatne. Ponadto, przedsiębiorca może przystąpić do Polski Bezgotówkowej tylko jeden raz w trakcie trwania całej akcji.
Korzyści płynące z bycia „bezgotówkowym”
Pora przejść do najważniejszej kwestii, czyli do tego, co zyskają przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na przyjmowanie płatności bezgotówkowych w ramach omawianego tu programu? Uczestnicy tej akcji mogą liczyć przede wszystkim na zrefundowanie kosztów wdrożenia terminala w firmie oraz wydatków na obsługę płatności bezgotówkowych przez 12 miesięcy (okres ten jest liczony od momentu podpisania umowy z agentem rozliczeniowym). Co więcej, na takich warunkach można zainstalować w firmie maksymalnie 3 urządzenia, w tym jedno typu mPOS (komunikujące się z tabletem lub smartfonem).
Dlaczego warto posiadać terminal płatniczy?
Dla wielu osób korzyści płynące z wdrożenia terminala płatniczego wydadzą się oczywiste. Na potrzeby tego artykułu warto je jednak przypomnieć. Instrumenty służące do akceptowania e-płatności pozwalają na wygodne, szybkie i bezpieczne finalizowanie transakcji za pomocą karty lub smartfona. Posiadanie terminala zapewnia też często wprowadzenie dodatkowych usług, m.in. sprzedaży doładowań do telefonów komórkowych czy przyjmowania opłat za rachunki. Ponadto, wielu polskich konsumentów oczekuje dziś tego, że będą mogli zapłacić sprzedawcy właśnie w formie elektronicznej. Korzystanie z terminala płatniczego niweluje więc sytuacje, w których klient rezygnuje z usług firmy, bo np. nie ma przy sobie odpowiedniej ilości gotówki.
Ja terminal w swoim sklepie posiadam i szczerze? W dzisiejszych czasach nie wyobrażam sobie,żeby go nie było w takim punkcie jak mój. To by raczej było mało korzystne dla działalności, po prostu…