Bingo HS EJ - kasa fiskalna marki Posnet

Książka serwisowa – niezbędna przy każdym urządzeniu fiskalnym

Poza oczywistymi kwestiami, takimi jak zakup kasy lub drukarki fiskalnej czy jej rejestracja, istnieje jeszcze kilka, których nie może zlekceważyć żaden przedsiębiorca korzystający z tego typu urządzeń. O jakich mowa? Najczęściej wymienia się tu archiwizowanie kopii wystawionych paragonów, przeglądy techniczne, realizowanie raportów fiskalnych oraz przechowywanie książki serwisowej. Dziś powiemy sobie kilka słów więcej o ostatnim z wymienionych zagadnień.

Dołączana do każdej kasy i drukarki rejestrującej

Książka serwisowa jest bardzo ważnym dokumentem, który otrzymujemy wraz z zakupioną technologią sprzedaży – zarówno kasą, jak i drukarką rejestrującą. Zawiera przede wszystkim zbiór najważniejszych informacji o tym urządzeniu (m.in. nazwę i model), o jego producencie oraz firmie odpowiedzialnej za fiskalizację. Z książki serwisowej dowiemy się, kto jest serwisanetem głównym i rezerwowym dla naszej kasy lub drukarki, a także jaki jest jej stan i co się z nią działo przez czas korzystania z tej technologii. W dokumencie muszą się bowiem znaleźć zapisy związane z każdą interwencją, naprawą oraz przeglądem technicznym.

Zawsze tam, gdzie Twoje urządzenie fiskalne

Uprawniony serwisant oraz przedstawiciel organów skarbowych zawsze może nas poprosić o okazanie książki serwisowej, zaś my musimy spełnić tę prośbę. Dlatego zgodnie z przepisami, dokument należy przechowywać zawsze w miejscu instalacji kasy lub drukarki, której on dotyczy. Brak książki serwisowej, z takich czy innych względów, traktowany jest jako naruszenie przepisów, które może prowadzić do nieprzyjemnych skutków. Wystarczy wymienić choćby ewentualność cofnięcia ulgi za zakup pierwszego urządzenia fiskalnego czy też odmowy serwisu w związku z dalszą opieką nad naszą kasą lub drukarką. Jest tak, ponieważ mówimy o istotnej części całej dokumentacji, która potwierdza prawidłowe korzystanie z technologii sprzedaży oraz prowadzenie ewidencji obrotu.

Gdy coś się z nią stanie

Niemniej, książka serwisowa, jak wiele rzeczy, może zostać zniszczona lub zgubiona. Zdarzają się losowe przypadki, w których przedsiębiorcy tracą niezbędny dokument. Co moglibyśmy zrobić na ich miejscu, aby uniknąć kary za złamanie przepisów? Przede wszystkim, musimy jak najszybciej uczciwie poinformować o tym fakcie Urząd Skarbowy. Gdy już to zrobimy, naszym następnym krokiem powinna być pisemna prośba o wydanie duplikatu książki serwisowej, dostarczona producentowi zakupionej kasy lub drukarki. Informacje z posiadanego wcześniej dokumentu mogą bowiem zostać odtworzone. Im szybciej przeprowadzimy cały ten proces, tym większą gwarancję zyskamy, że organy skarbowe ani uprawnieni serwisancie nie będą mieli nam w tej kwestii nic do zarzucenia.

Jeden komentarz do “Książka serwisowa – niezbędna przy każdym urządzeniu fiskalnym”

  1. osobiście wydaje mi się, że trzeba się trochę postarać, żeby zniszczyć/zgubić książkę serwisową 😉 ale fajnie, że jest możliwość odzyskania niezbędnych danych bo inaczej byłby klops 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podaj dobrą odpowiedź *